Logg inn:

Hva skal vi med kunnskap om små barn?
Kjell Gustumhaugen, Mandag 27. oktober 2014.

Hvorfor er utdanning så viktig når du jobber med små barn? Blir du automatisk en god voksen når du har utdannelse? Kan du ikke gjøre en like god jobb med supre menneskelige kvaliteter i kombinasjon med et skarpt blikk og et bankende hjerte? Hvorfor trenger vi folk med barnehagefaglig kompetanse i barnehagene i det hele tatt? Kommer vi ikke langt med personlig egnethet, engasjement og entusiasme?

Selvfølgelig kan du gjøre en god jobb i barnehagen uten utdannelse og selvfølgelig er det ikke slik at du automatisk blir god med barn om du har den rette utdanningen. Jeg skriver om det i boka mi og jeg har snakket om det utallige ganger på foredrag rundt om i landet. Noen av de dyktigste barnehageansatte jeg har møtt i løpet av mine elleve år som barnehagepappa i seks forskjellige barnehager, har vært folk uten utdanning. Men, diskusjonen kan ikke stoppe med det. Som sektor og som samlet faggruppe kan vi ikke stoppe oss selv i å være mer kritiske til rammevilkårene bare fordi alt er så personavhengig. I hvilke andre yrker snakker vi om at det ikke er så farlig med utdannelse? I hvilke andre yrker er vi ikke samstemte om at det er fint med flest mulig med relevant kompetanse?

Etter at mitt debattinnlegg “Derfor sluttet jeg som barnehagelærer” ble publisert på bloggen og stod på trykk i Dagbladet i begynnelsen av oktober, har jeg fått mange henvendelser. Enkelte av henvendelsene handler om nettopp disse argumentene. Mange lurer på om jeg ikke synes det er fint at folk er forskjellige og om det blir noe bedre av at alle tenker på samme måte.

De langt fleste henvendelsene har likevel kommet fra barnehagefolk som kjenner på de samme utfordringene som jeg kjente på da jeg jobbet i barnehagen. Folk som ønsker flest mulig bevisste, reflekterende og kritiske kolleger med kunnskap om små barn og barnehagens viktige funksjon og samfunnsmandat. 

En uke etter at mitt innlegg stod på trykk, ble det trykket et spennende svar i samme avis. Svaret kom fra en styrer i en Kanvas-barnehage. Hun forteller om motiverte medarbeidere og lille Filip på tre år som er så glad for å være tilbake i barnehagen etter at han har vært syk. Både Utdanningsdirektoratet og kunnskapsministeren synes det var et godt innlegg. Kanskje ikke så rart, innlegget fortalte dem akkurat det de vil høre. Det fortalte dem hvor inspirerende og fint det er å jobbe i barnehage. Det fortalte dem om den aller fineste siden ved jobben, glade barn.

For meg er ikke glade barn nødvendigvis et bevis på kvalitet i barnehagen. Kvalitet handler om så uendelig mye mer. Når vi diskuterer kvalitetsbegrepet i barnehagen kan vi ikke alltid komme tilbake til at barna er så glade eller at de voksne gjør en så fantastisk innsats og så stoppe diskusjonen der.

I en ny barnehagetid med sammensatt kompleksitet og nye utfordringer må vi tenke videre og bredere. Vi må være mer kritiske til hverandre og til rammene vi jobber innen. Vi må ta debatten til et nytt nivå og ikke la vår samvittighet for barna og vår beundring for våre kollegers innsats stå i veien for kritisk sans. Vi må spørre oss selv hvor kvaliteten i barnehagen ligger. Slik jeg tenker, ligger ikke kvaliteten først og fremst i barnas glade uttrykk eller i medarbeidernes innsats, men i hvileløs refleksjon og bevissthet med utgangspunkt i hvert enkelt barns behov.

Barndom har også en sårbar side hvor det ikke er nok med kjærlighet og gode intensjoner, men hvor barna er helt avhengige av kloke voksne som ser alle sider både ved barnet og samfunnet de er en del av. Vi er alle enige om målet, sterke fagmiljøer og flest mulig gode møter med hvert barn på den lange veien mot kvalitet. Da kan vi ikke være uenige om at kunnskap om små barn er det viktigste av alle premiss.

Å påpeke mangelen på barnehagefaglig kompetanse er ikke det samme som å si at de som er der gjør en dårlig jobb.

KOMMENTARER
Det kan være vanskelig å vite for mye om forskning på barn og så oppleve at rammene i barnehagen ikke tilfredsstiller kravene for det barna treng og har behov for.Det blir et krysspress som gjør at det du ønsker og det som lar seg gjennomføre blir uforenelig.Fint på papiret holder ikke !!!!!!!!!!!!!!
29.10.14

Delta i diskusjonen
Om bloggen:
Gjennom ærlige beskrivelser deler Kjell Gustumhaugen små, men store øyeblikk fra livet som pappa, barnehagelærer og miljøterapeut. Viktige ingredienser er egen sårbarhet og utilstrekkelighet under tanken om at barna selv er de beste veiviserne
Antall visninger:
672148
Følg bloggen:
Kjell Gustumhaugen
Epost: kjgustum@online.no
Miljøterapeut og forfatter Kjell Gustumhaugen har gitt ut bøkene ”Blant hjertevarme og utilstrekkelighet” og "Miljøterapeuten". Han har tidligere jobbet som pedagogisk leder i barnehage.